سهم تالاب گاوخونی از بازگشایی سد زاینده رود بسیار ناچیز است.
کد خبر: ۷۵۶۷۹۴
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۳ 24 June 2019
به گزارش تابناک، تصمیم ها برای جریان داشتن آب در زاینده رود گرفته شد و این رودخانه و به عبارت دیگر شریان اصلی و حیاتی شهر اصفهان تا پایان تابستان همچنان گلویی تر خواهد کرد.
 
اما در این بین تالاب بین المللی گاوخونی چشم به راه تصمیمات باقی می ماند. اما اینکه چرا زاینده رود آب دارد و گاوخونی نه موضوعی است که باید به آن پرداخته شود و اینکه چه روندی طی شد تا جریان آب در زاینده رود ماندگار ماند موضوع دیگری است .
 
به گفته معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان اصفهان مطابق با ضوابط قانونی پس از آب شرب، حقابه زیست محیطی جز خطوط قرمز آبی زاینده رود محسوب می شده، چرا که محیط زیست رکن توسعه است، برای همین از اولویت دوم برخوردار است، اما در عمل به حق آبه زیست محیطی پرداخته نشده است.
 
حسین اکبری با بیان اینکه حق آبه زیست محیطی ۱۷۶ میلیون مترمکعب آب در سال است، این در حالی است که آب رها شده تاکنون به تالاب نرسیده است اظهار کرد: آن درصدی هم که به سوی تالاب حرکت کرده در میانه راه برداشت شده و به تالاب نمی رسد.
 
وی با تاکید به اینکه در ۶۰ تا ۷۰ کیلومتری تالاب برداشت‌های آب اجازه نمی دهد آب به سوی تالاب حرکت کند و مقدار ناچیزی آب به تالاب رسیده و کمتر از یک متر مکعب آب بر ثانیه است ادامه داد: همیشه و از مدت‌ها قبل مطابق با ضوابط قانونی پس از آب شرب، حقابه زیست محیطی جز خطوط قرمز آبی زاینده رود محسوب می شده، چرا که محیط زیست رکن توسعه است، برای همین از اولویت دوم برخوردار است، اما متاسفانه در عمل به حق آبه زیست محیطی پرداخته نشده است و هر بار که با کم آبی مواجه بوده‌ایم روی حق آبه زیست محیطی و آب تالاب گاوخونی خط قرمز کشیده شده است.
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار