با کاهش نا به هنگام دمای هوا زحمات کشاورزان زحمتکش به خطر افتاد . برای جلوگیری از نابودی و سرمازدگی درختان نکاتی مهم وجود دارد .
کد خبر: ۷۳۷۵۸۵
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۸ 24 April 2019

به گزارش تابناک مازندران، با ورود سامانه بارشی در چند روز اخیر دمای هوا از 4 تا 8 درجه در سطح کشور کاهش یافت، کمینه دمای هوا طی این مدت در استان‌های واقع در شمال غرب و غرب و در دامنه ‌های شمالی و جنوبی البرز به صفر و یا حتی به کمتر از آن می رسد، بر این اساس با توجه به کاهش دما به محدوده شرایط سرمازدگی و یخ زدگی در مناطق یاد شده توصیه‌های هواشناسی کشاورزی باید مد نظر باشد.

براساس این گزارش، همین مسئله موجب شد که درختان در معرض خطر قرار بگیرند .

اولین مرحله مقاوم شدن توسط روزهای کوتاه شروع می شود که منجر به توقف رشد می شود. دومین مرحله مقاوم شدن مستلزم دمای پایین می باشد که مواد محرک مقاومت ساخته می شود. تدابیر زراعی در مقاومت کونه های درختان میوه تاثیر بسزایی دارد. ازجمله تجمع کربوهیدراتها کافی در درختان میوه و اندامهای آن موجب افزایش مقاومت در برابر سرما می گردد. آبیاری بی رویه، دادن کود ازته بیش از حد، محصول زیاد ، ریزش زود هنگام برگها، تولید محصول بیشتر، هرس زود هنگام موجب کاهش مقاومت درختان میوه می شود.

البته برای جلوگیری از نابودی و سرمازدگی درختان نکاتی مهم وجود دارد که به این شرح است :

دود
مرسوم است که برای مقابله با سرمازدگی در مزارع و باغها با آتش زدن کاه و کلش دود می گسترانند.
باید حواستان به چند چیز باشد؛
اول اینکه: آتش را در ساعت های شب تا صبح روشن کنید و مدام از آن حفاظت کنید که مبادا گسترده شود.
دوم: سعی کنید آتش را زمانی که سرعت وزش باد کم است روشن کنید.
سوم: جهت و سرعت وزش باد را در نظر بگیرید... آتش را باید در قسمتی از زمین خود روشن کنید که در جهت باد باشد. مثلا اگر جهت باد از شمال غرب به جنوب شرق است، آتش را در منتهی الیه شمال غربی زمین روشن کنید تا کل زمین را فرا بگیرد
رطوبت
همیشه رطوبت دمای هوا را تعدیل می کند. اگرچه در بیشتر مناطق سردسیری همزمان با کاهش دما خوشبختانه بارش هم داریم و رطوبت مناسب است، اما اگر بارش منطقه شما کم بوده با آبیاری مداوم تا صبح، رطوبت را افزایش دهید.
استفاده از پوشش
دور درختچه ها یا روی کشت و کارهای کم ارتفاع را با گونی، نایلون یا هر چیز موقتی دیگر بپوشانید. این را در نظر بگیرید که اگر این کار را با مهارت انجام ندهید، وزش باد شدید سبب خوردن پوشش به شکوفه ها یا محصولات کشاورزی و آسیب آنها می شود.
آب پاشی!
گفته می شود آب پاشیدن به شاخه های درختان در دمای صفر درجه توسط محلول پاش ها، علاوه بر اینکه عایقی از یخ روی گل ها بوجود می آورد، بازای هر لیتر آب ۸۰ کیلوکالری گرما بوجود می آورد که این گرما سبب گرم شدن گل های درختان می شود!! و جالب تر اینکه تا زمانیکه مخلوط آب و یخ روی شاخه ها باشد دمای شاخه، گل یا میوه در حد صفر باقی می ماند و پایین تر نمی رود!
خاک را شخم نخورده باقی بگذارید... خاک شخم خورده و خشک بسیار سریع تر سرما را به اعماق خاک و ریشه تا تنه درختان و محصولات کشاورزی منتقل می کند! پس مبادا این چند روز شخم زدن یا هرس درختان را انجام دهید...

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار