پس از کش وقوس های فراوان ،استیضاح وآبستراکسیونهای متعدد منبعث از نگاههای قوم مدارانه اعضای شورای شهر ،اینچنین تصور می کردیم که شاید با عزل " حجت شاکیان " وبه درازا کشیده شدن تصمیم گیری شوراییان برای انتخاب شهردار ،فردی سکاندار شهرداری شود که از تمام مولفه های یک شهردار در حد نام  مهران برخوردار شود ،حداقل اینکه متخصص واهل فن مدیریت شهری باشد!
کد خبر: ۷۳۷۱۳۹
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۸ 22 April 2019

تابناک ایلام::مهران شهر کوچک ،اما حساس و با موقعیت ژئوپلوتیک منحصربفردش همیشه خبر ساز بوده است ،خبر سازی در جنگ ،در اشغال ،در آزادسازی و اینک مهران یک سر دارد وهزار سودا!! هم عنوان دروازه عتبات عالیات را دارد ،هم از مرز تجاری وموثربرای کاهش فشار تحریم ها برخوردار است و هم بعنوان بارانداز زائرین اربعین شناخته شده است.

تازه اینکه اگر از اراضی مستعد و طرح سامانه گرمسیری عبور کنیم ،این روزها مهران را هم با نفت و گازش به خوبی می شناسند ،در یک کلام مهران ایرانی ست در مقیاسی کوچکتر ! چرا که تمامی مولفه های توسعه ای از نفت وگاز گرفته ،تا گردشگری تاریخی و دفاع مقدس ،از کشاورزی گرفته تا تجارت ومنطقه آزاد وویژه را می توان یکجا در این نقطه کوچک مرزی یافت.

اما گاهی این خبرسازی ها رنگ وبوی دیگری دارند ،خبرسازی هایی از جنس سوء مدیریت ها و سوء تصمیم گیریها ،تصیمیم گیری هایی که در حدو اندازه اهمیت مهران نیست ،چرا که مهران به مدیرانی نیاز دارد که جسارت ،مهارت ،تجربه وتخصص بالفعل سازی ظرفیتها ومریتهای موجود در آن را داشته باشند.

مهران باید شهری باشد که از حیث توسعه ،زیر ساخت و مبلمان شهری لااقل با آوازه آن تناسب داشته باشد ،شهری به حد وقواره نام ایران ،چرا که اینجا عنوان "پیشانی جمهوری اسلامی ایران " را یدک می کشد و هر غیر ایرانی به محض ورود به مهران ،ایران را در ذهن خود ترسیم می کند!این سالها مهران به شهر دیپلماتیکی هم تبدیل شده ،حیف است که چهره این شهر مهم جلوه ای از زیبایی های ایران نباشد!

پیش نیاز همه این زیبایی ها ،زیر ساخت ها و مبلمان در شان مهران ،مدیریت بهینه است ،تصمیم گیری بر اساس عقلانیت وبر محور اندیشه ومنطق که خروجی آن مدیریتی باشد که شهر را برای همه شهروندان بخواهد ،حتی فراتر از شهروندان ،یعنی شهری برای همه ایران!

پس از کش وقوس های فراوان ،استیضاح وآبستراکسیونهای متعدد منبعث از نگاههای قوم مدارانه اعضای شورای شهر ،اینچنین تصور می کردیم که شاید با عزل " حجت شاکیان " وبه درازا کشیده شدن تصمیم گیری شوراییان برای انتخاب شهردار ،فردی سکاندار شهرداری شود که از تمام مولفه های یک شهردار در حد نام  مهران برخوردار شود ،حداقل اینکه متخصص واهل فن مدیریت شهری باشد!

اما روزگذشته خبری منتشر شد به این مضمون که شورای شهر با 5رای موافق «حجت نصیری پور»را به عنوان شهردار مهران انتخاب کرده است ،شهرداری که تنها نقطه اشتراک آن با شهردار قبلی  نام " حجت " است !اما بررسی پیشینه وی گویای این واقعیت است که منتخب شورا از هیچ مولفه تخصصی در حوزه مدیریت شهری برخودار نیست ،با این تفاوت بزرگ تر که سیاسی بازی بزرگترین شاخصه اوست،ان هم درست در نقطه مخالف دولت!

اولین نکته ای که با شنیدن خبر انتخاب "نصیری پور "به ذهن نگارنده خطور کرد ،انتخاب" محمود احمدی نژاد "بعنوان شهردار تهران در دولت محمد خاتمی بود ،اختلاف دیدگاهی که برای مدت چند ماه ،امضای حکم شهردار تهران توسط وزیر کشور وقت را به محاق برد!

بگذریم ! شهردارجدید مهران با پیشینه یکسال سکانداری فرمانداری مهران در دولت احمدی نژاد به مهران برگشته است ،مهرانی که با دوران مدیریت ایشان در حوزه های مختلف سیاسی ،اجتماعی وفرهنگی  دچار تغییر همه جانبه ای شده است ،اما اینکه چگونه وچرا برگشته اند به این موضوع ورود نمی کنیم!!

اما شورای شهر متاثر از نگاههای قومی ،اینبارباتاثیر پذیری از نهادهای پرقدرت برون گود ،با نگاهی آمیخته  به آینده سیاسی و چشم انداز پسا 1400 ،فردی را به عنوان شهردار این شهر برگزیده اند که بی شناخت ازبافت فرهنگی ،اجتماعی شهروندان ،از ابتدایی ترین مولفه مدیریت شهری ،یعنی تخصص در حوزه عمران وشهرسازی بی بهره اند.

شاید اگر هدف غایی ونهایی شوراییان ساخت آرمان شهری در تراز قم ،مشهد و واتیکان باشد ،می توان بر این انتخاب صحه گذاشت ،اما اگر مبنای تغییر چهره شهر،هدفی  فراتر از نگاههای فرهنگی  ودر تراز شهری به اهمیت مهران وپیشانی ایران باشد ،به یقین راه را اشتباه رفته اند .

چون که شورای شهر ،منتخب مردم شهر مهران است،بنابراین اولین هدف ،برنامه ونگاه آنان بایستی به فراهم کردن بستر برای رشد وتعالی نیروهای بومی و ظرفیت سازی از بین جوانان متخصص ودانشگاهی مهرانی معطوف باشد ،شورای شهر هم متعهد ومکلف به شهری در شان نام وآوزاه مهران است  وهم متعهد به کادر سازی از بین همین شهروندان مهرانی !

ضمن احترام به شان ،شخصیت و جایگاه حقیقی وحقوقی شهردار جدید مهران ،اعضای شورای شهر بایستی بدانند ،که شهردار جدید با بهره مندی ازفاکتور سیاسی صرف ،نمی تواند تامین کننده انتظارات مردم باشد ،چرا که پیشینه حضور وی در این شهرستان بعنوان نماینده عالی دولت به رغم  برخورداری از اعتبارات نجومی ،پیشینه درخشانی نبوده ودر طول این مدت هیچ اتفاق خاصی در تجربه ،تخصص و دانش وی روی نداده که لااقل به آن خوشبین باشیم.

البته صرفنظر از بحث صدرالاشاره ،با توجه به آیین‌نامه اجرایی شرایط احراز تصدی سمت شهردار (تصویبنامه شماره 130730/ت54153هـ مورخ 4/10/1397 هیئت وزیران در خصوص تعیین حداقل5  سابقه مدیریتی برای تصدی شهرداری شهرهای 20 تا 50 هزار نفر  ،باید منتظر ماند ودید که آیا شهردار می تواند از گردنه این قانون عبور کند یا خیر؟!

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
United States
|
۰۷:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
تسلیت مهران ادم گیج میشه بیش از 5000 مهندس تو ای استانه رفتن کی اوردن احمدی نژاد .
درود بر تحلیل زیبای شما
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار