همانگونه که از چند روز روز پیش گزارشات هواشناسی تاکید داشت از روز گذشته یک سیستم پر قدرت که گویا از ترکیب دو سامانه مدیترانه ای و سودانی حاصل شده بود ، بارش های بسیار سنگینی مناطق غربی کشور از جمله کهگیلویه و بویراحمد را در بر گرفت.
کد خبر: ۷۲۸۶۶۳
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۷ 26 March 2019
تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، همانگونه که از چند روز روز پیش گزارشات هواشناسی تاکید داشت از روز گذشته یک سیستم پر قدرت که گویا از ترکیب دو سامانه مدیترانه ای و سودانی حاصل شده بود ، بارش های بسیار سنگینی مناطق غربی کشور از جمله کهگیلویه و بویراحمد را در بر گرفت.
بیشتر بخوانید

بر اساس آمار اعلامی بارش ها تاکنون ، مناطق مختلف استان شاهد دریافت حجم متفاوتی از نزولات آسمانی بوده اند به گونه ای که در مناطقی از استان ۶ برابر برخی مناطق دیگر باران باریده است!
 
انسداد مسیر سرفاریاب به باغچه در شهرستان چرام
۱۳۹۸/۰۱/۰۶ - ۱۹:۲۹

ستاد مدیریت بحران شهرستان چرام در اطلاعیه از مردم شهرستان های چرام ،کهگیلویه و سایر شهرستان های همجوار خواست از تردد در محور سرفاریاب- باغچه سادات جدا خودداری نمایند.

در این اطلاعیه امده است:به اطلاع مردم عزیز کهگیلویه بزرگ و مسافرین نوروزی می رساند، با توجه به طغیان رودخانه شاه حمزه و حادثه خیزی شدید جاده، مسیر ارتباطی چرام – سرفاریاب – یاسوج تا اطلاع ثانوی مسدود می باشد.
ضمنا با توجه طغیان رودخانه های فصلی در اقصی نقاط شهرستان، از شهروندان عزیز خواهشمند است از تردد و تجمع بر روی پل ها اکیدا خودداری نمایند.

زمین روستایی در بویراحمد را بلعید!
۱۳۹۸/۰۱/۰۶ - ۱۴:۵۶

فرماندار بویراحمد گفت: پس از بارندگی های سیل آسا در کهگیلویه و بویراحمد ،روستای «آبیدک» دهستان زیلایی در شهرستان بویراحمد بر اثر رانش زمین محو شد و هیچ اثری از آن وجود ندارد.
شاهرخ کناری روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این روستا کمتر از 20خانوار جمعیت داشت و با پیش بینی حادثه، از سکنه خالی شد و این حادثه تلفات جانی نداشت.

دو روز بارش باران در کهگیلویه و بویراحمد / اتفاق بی سابقه در قلعه رئیسی / اولین تلافات انسانی تایید شد/ در حال بروز رسانی...


وی ادامه داد: بر اثر این حادثه منازل مسکونی، احشام و اراضی کشاورزی اهالی از بین رفت.
فرماندار بویراحمد گفت: هم اکنون تمامی مسیرهای منتهی به دهستان زیلایی مسدود شده است.
کناری افزود: آب شرب ، برق ،شبکه های ارتباطی و تلفن همراه این دهستان هم قطع است.
وی تاکید کرد که بارندگی بالای 220 میلیمتر و طغیان رودخانه های بشار و کبگیان سبب از بین رفتن مزارع پرورش ماهی، اراضی کشاورزی، گلخانه ها، پل های ارتباطی روستاها و ایجاد وضعیت بحرانی در شهرستان بویراحمد شده است.

دریچه های سد کوثر باز شد
۱۳۹۸/۰۱/۰۶ - ۱۴:۲۰

به منظور مقابله با حوادت احتمالی دریچه های خروجی سد کوثر گچساران بازشد.

رئیس اداره بهره برداری و نگهداری سد کوثرباز شدن دریچه های سد کوثر گچساران گفت: دریچه های خروجی سد باز شد و هم اکنون 27 متر مکعب بر ثانیه آب از دریچه های سد خارج می شود.
خدری افزود: تا پیش از این 10 متر مکعب آب برای مصارف زیست محیطی از دریچه های سد خارج می شد اما با دستور ستاد مدیریت بحران هم اکنون 27 متر مکعب آب از دریچه های سد خارج می شود.
وی ادامه داد: دریچه های سد به گونه ای تنظیم شده اند که با افزایش ظرفیت مخزن به بیش از 500 میلیون متر مکعب به صورت خودکار برای خروج آب اضافی باز می شوند.
سد کوثر باحجم مخزن 580 میلیون متر مکعب بر روی رودخانه خیرآباد احداث شده است.
خدری افزود: به همه روستاهای پایین دست سد و حاشیه رودخانه خیرآباد و زهره هشدارهای لازم داده شده و نیروهای سد تا عادی شدن شرایط در آماده باش هستند.

راه ارتباطی 12 روستای لنده قطع شد
۱۳۹۸/۰۱/۰۶ - ۱۴:۱۸

فرماندار لنده گفت: بارندگی های اخیر و سیلابی شدن دره های فصلی باعث قطعی راه ارتباطی 12 روستای این شهرستان شده است.

دارا کرمی نژاد در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: این روستاها بیشتر در حوزه بخش موگرمون بوده که بر اثر سیلابی شدن ارتباط آنها بکلی با مرکز شهرستان قطع شده است.
وی بیان کرد: با توجه به شدت بارندگی در لنده بیش از 15 خانه نیز در سطح شهر دچار آبگرفتگی شد.
کریمی نژاد با اشاره به آماده باش مدیریت بحران شهرستان افزود: وضعیت شهرستان از حالت بحرانی خارج شده و آرام است.
وی گفت: نیروی انتظامی، بسیج، هلال احمر، شهرداری و راهداری در حال امدادرسانی به مناطق آسیب زا هستند.
فرماندار لنده گفت: با همکاری شهروندان تعداد زیادی از گردشگران نیز در خانه های مسکونی اسکان داده شدند.
کریمی نژاد اضافه کرد: بخشداران و دهیاران نیز برای جلوگیری از خسارت سیل از دیروز تاکنون در حال اطلاع رسانی و کمک هستند.

هشدار به روستاهای پایین دست سد شاه قاسم بویراحمد
۱۳۹۸/۰۱/۰۶ - ۱۴:۱۵

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد از لبریزشدن سد شاه قاسم یاسوج خبر داد و گفت: بخشی از آب مخزن آزادسازی می‌شود.
علی داودی‌مهر اظهار داشت: با توجه به بارش‌های اخیر و نزول رحمت الهی و همچنین پر شدن مخزن سد شاه قاسم برای جلوگیری از هر گونه خسارت احتمالی و کنترل سیلاب در بالادست و تنظیم در پایین دست امروز سه شنبه 6 فروردین 1398 نسبت به رها سازی آب مخزن این سد اقدام می‌کنیم.

وی از ساکنان حاشیه سد و مردم روستاهای سرآبتاوه، پریکدان، علی آباد،حسن آیاد، موردزار سفلی و علیا، چنارستان سفلی و علیا خواست تا برای امنیت بیشتر از نزدیک شدن به حاشیه رودخانه و سد خودداری کرده و هشدارهای ایمنی را رعایت کنند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گنجایش مخزن سد شاه قاسم را در تراز نرمال 9 میلیون متر مکعب اعلام کرد.

تردد بر روی پل جاورده ممنوع شد
۱۳۹۸/۰۱/۰۶ - ۱۴:۱۲

مسئول مدیریت بحران فرمانداری شهرستان کهگیلویه گفت: به دلیل بالا آمدن آب رودخانه مارون پل سرآسیاب جاورده تا اطلاع ثانویه مسدود می‌شود و اجازه هیچ گونه تردد و عبور و مروری بر روی این پل وجود ندارد.
تردد بر روی پل سرآسیاب جاورده واقع در بخش چاروسا کهگیلویه ممنوع شد
سرتیپ خادمی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در دهدشت اظهار داشت: با توجه به شدت بارندگی‌ها در ساعات گذشته امکان بالا آمدن و طغیان رودخانه مارون در منطقه جاورده وجود دارد.

دو روز بارش باران در کهگیلویه و بویراحمد / اتفاق بی سابقه در قلعه رئیسی / اولین تلافات انسانی تایید شد/ در حال بروز رسانی...

مسئول مدیریت بحران فرمانداری شهرستان کهگیلویه افزود: به دلیل بالا آمدن آب رودخانه مارون پل سرآسیاب جاورده تا اطلاع ثانویه مسدود می‌شود و اجازه هیچ گونه تردد و عبور و مروری بر روی این پل وجود ندارد.

وی با بیان اینکه نیروی انتظامی از هر گونه عبور و مرور بر روی پل سرآسیاب جاورده جلوگیری می‌کند، گفت: به دلیل اینکه احتمال تخریب این پل وجود دارد از شهروندان درخواست دارم تا اطلاع ثانوی بر روی این پل هیچگونه ترددی صورت نگیرد و با ماموران انتظامی همکاری لازم را داشته باشند.

خادمی با بیان اینکه تا الان بیشتر خسارات شهرستان در بخش آبگرفتگی و تخریب منازل مسکونی در بافت فرسوده شهری و روستایی بوده است، افزود: متاسفانه مناطق عشایری شهرستان دچار آسیب‌های زیادی شده و بیشتر راه‌های ارتباطی عشایر مسدود است.

وی با بیان اینکه تعداد زیادی از راه‌های ارتباطی روستایی در سطح شهرستان به خصوص در بخش‌های دیشموک و چاروسا قطع است، گفت: خسارات زیادی به بخش کشاورزی شهرستان نیز وارد شده است.

طغیان رودخانه جاورده و گیر افتادن پراید در سیلاب
۱۳۹۸/۰۱/۰۶ - ۱۲:۳۵
تخلیه 3 روستا و تخریب یک روستا در بویراحمد/ قطع راه ارتباطی بیش از 60 روستا
۱۳۹۸/۰۱/۰۶ - ۱۲:۱۹

فرماندار شهرستان بویراحمد از تخلیه 3 روستا و تخریب یک روستا بعلت سیل و رانش در این شهرستان خبرداد.

"شاهرخ کناری" در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه کهگیلویه و بویراحمد افزود: روستاهای "مورصفا دشتروم"، "پریکدان" و "لیراب گردوه" در این شهرستان بعلت اینکه در محاصره آب بودن تخلیه شدند.

وی اظهارکرد: در پی سیل اخیر خسارات زیادی به بخشهای مختلف شهرستان وارد شده و خوشبختانه تاکنون تلفات انسانی نداشته ایم.

فرماندار شهرستان بویراحمد خاطرنشان کرد: در پی رانش زمین یک روستا در آبیدک دهستان زیلایی مارگون 4 واحد مسکونی تخریب و زیر آوار رفتند.

کناری تصریح کرد: تمام طرح های پرورش ماهی در بخش کبگیان و روستای تنگ سریز از بین رفتند، خسارت زیادی به ابنیه و پل ها و تاسیسات شهرستان وارد شده است.

وی ادامه داد: راه ارتباطی بیش از 60 روستای شهرستان هم اکنون قطع است که از این تعداد 35 روستا در بخش مارگون و 20 روستا در بخش لوداب بوده اند.

فرماندار شهرستان بویراحمد عنوان کرد: در پی سیل برق و آنتن دهی تلفن همراه در بخش لوداب، برق در مناطق دشتروم و سپیدار قطع شده است.

کناری بیان کرد: در سطح شهر یاسوج و مادوان و روستای مهریان با آبگرفتگی معابر و منازل مسکونی مواجه شده ایم. همچنین در برخی مناطق شهرستان با قطعی آب روبه رو هستیم.

وی اظهار کرد: تا ساعت 11 امروز سه شنبه، ششم فروردین ماه در برخی مناطق شهرستان 230 میلی متر بارندگی داشته ایم.

فرماندار شهرستان بویراحمد اضافه کرد: از مردم انتظار داریم که هم کمک کنند و هم به هشدارهای مسئولان و متولیان امر توجه داشته باشند و آنها را رعایت کنند.

جان باختن یک نفر در رودخانه فصلی بوستان باشت
۱۳۹۸/۰۱/۰۶ - ۱۱:۴۹

نوجوان باشتی در رودخانه فصلی شوش بخش بوستان شهرستان باشت غرق شد.

محمد زرین کلاه نوجوان 15 ساله باشتی حین عبور ازجان باختن یک نفر در رودخانه فصلی بوستان باشت حاشیه رودخانه فصلی شوش و تماشای سیلاب در بخش بوستان شهرستان باشت در آبهای خروشان این رودخانه گرفتار شده و جان خود را از دست داد.
بارش شدید باران و جاری شدن سیلاب که از دیروز در مناطق مختلف استان آغاز شده همچنان ادامه دارد.
این نوجوان اهل و ساکن روستای ده کُند بوستان باشت بوده است.
در اطلاعیه های دستگاه های مختلف از مردم و گردشگران خواسته شده از تردد و اتراق در حاشیه رودخانه ها و مناطق سیلاب خیز خود داری کنند.

اتفاقی بی سابقه در قلعه رئیسی
۱۳۹۸/۰۱/۰۶ - ۱۱:۴۱

کارشناس هواشناسی گفت: قلعه رئیسی با 310 میلیمتر بیشترین و پاتاوه و چرام با 51 میلیمتر بارندگی کمترین میزان بارندگی روزهای دوشنبه و سه شنبه استان کهگیلویه و بویراحمد را به خود اختصاص دادند.
ولی بهره مند گزارشی از بارش های 2 روز گذشته استان تا ساعت 7:30 سه شنبه 6 فروردین 98 را ارائه کرد که بر اساس آن قلعه رئیسی 310 میلیمتر، جاورده 194، یاسوج 134،سی سخت 130.7،گنجه ای 127،لنده 119 و قلعه دختر 104 میلیمتر بارندگی ثبت شده است.
وی ادامه داد: در مارگون 95،امامزاده جعفر 90.9،باشت 89،لیکک 80.5،تنگ رواق 78.3،دوگنبدان 61.4،دهدشت 59.5،چرام 51 و پاتاوه 51 میلیمتر باران باریده است.
وی عنوان کرد: سامانه بارشی تا امروز سه شنبه همچنان در جو استان فعال است.
بهره مند تصریح کرد: احتمال آبگرفتگی معابر، طغیان رودخانه ها و سیلابی شدن مسیل ها و کاهش دید افقی نیز پیش بینی می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار