سرپرست استانداری فارس با بیان اینکه هفته پیش در دفتر وزیر نیرو جلسه‌ای با حضور استانداران استان‌هایی که بیشترین کشت برنج را بعد از استان مازندران و گیلان دارند برگزار شد، افزود: موضوع این جلسه اجرای مصوبه دولت برای به صفر رسیدن کشت برنج در استان‌های فارس، اصفهان، گلستان و خوزستان طی سه سال بود.
کد خبر: ۶۹۱۱۱۷
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۷ 15 December 2018

رحمانی همچنین جایگزین کردن نم کاری برنج به جای خشکه کاری که در استان فارس مصرف آب را از ۲۰ هزار متر مکعب به ۹ هزار متر مکعب رسانده است، استفاده از کنتور‌های حجمی با مکانیزم آبیاری تحت فشار و کشت محصولات جایگزین را از جمله اقدامات و پیشنهاداتی دانست که می‌تواند در راستای تحقق این هدف موثر باشد.

هر چند فکر کردن به تمام شدن برنج کامفیروزی و دیگر نخوردن این برنج خوش طعم سخت است اما باید قبول کرد که استان فارس دیگر تاب کاشت برنج را ندارد. 

سرپرست استانداری فارس عنوان کرد: برای تامین منابع آب به ویژه در بخش کشاورزی انتقال آب از دریا بسیار زمان‌‌بر و هزینه‌بر است بنابراین ترویج کشت گلخانه ای و توسعه آبیاری تحت فشار راهکاری مناسب‌تر و برای تامین معاش کشاورزان است.

وی با اشاره به اینکه تا کنون اقدامات موثری در زمینه کاهش سطح زیر کشت برنج در استان انجام شده ابراز امیدواری کرد همان گونه که در سه سال گذشته توانسته ایم کاشت برنج را به یک سوم تقلیل دهیم؛ هدف مورد نظر دولت نیز بر اساس دستورالعمل ارائه شده تحقق یابد.

رحمانی با اشاره به اهمیت ترویج کشت‌های جایگزین برنج، یادآور شد: این جایگزین‌ها باید متناسب با هر منطقه انتخاب شوند و در صورتی که این جایگزین‌ها از نظر اقتصادی برای کشاورزان توجیه پذیر باشد آنگاه آن‌ها برای تغییردر الگوی کشت پیش قدم خواهند شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار