چرا کسی درباره کم بارشی استان اردبیل چیزی نمی گوید
مردم این پرسش را مطرح می کنند که براستی چه اتفاقی نادری افتاده تا استان اردبیل با میانگین بالای بارش، امروز کم بارش ترین استان کشور باشد.
کد خبر: ۶۸۸۱۱۵
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۰ 08 December 2018

به گزارش تابناک اردبیل، خشکسالی و کم بارشی نزدیک به دو دهه اخیر کشور تا حدی فراگیر است که استانهای شمالی مازندارن، گیلان و گلستان به عنوان پربارش ترین مناطق کشور نیز از این پدیده متاثر بوده و هستند اما از اول مهرماه جاری در اقلیم ایران اتفاقات نادر و بی سابقه ای رخ داده که نیازمند کارشناسی و پاسخگویی به پرسش های بحق مردم است.

بارش های اخیر در استانهای کشور نشان می دهد که مناطق کویری، بیشترین میزان بارش را تجربه کرده و در صدر آمار استانهای پربارش قرار دارند اما با این وجود و در شرایطی که در شمال، شمالغرب و غرب کشور، اغلب استانها از میزان بارش بالا و کم سابقه ای برخوردارند اما با این وجود، تنها استان با بارش منفی، استان اردبیل بوده که در کنار استان سیستان و بلوچستان که همواره کم بارش ترین استان به لحاظ اقلیمی بوده، قرار دارد!

http://www.tabnakardebil.ir/files/fa/news/1397/9/17/439421_369.jpg

جالب این است که این آمار همه روزه در بخش های مهم خبری تلویزیون و شبکه استانی سبلان توسط کارشناسان سازمان هواشناسی گفته می شود اما گویی ضعف کارشناسی در این سازمان و اداره کل هواشناسی استان اردبیل درباره این پدیده تا حدی است که ترجیح می دهند در این باره سکوت کرده و بحثی به میان نیاورند.

ناگفته پیداست که افکار عمومی در مواجهه با این پدیده و در شرایطی که استان اردبیل با بارش میانگین بالا در کشور شناخته می شود، این پرسش را مطرح می کند که چگونه است این استان با وجود بارش های کم سابقه استانهای پیرامونی در این دو ماه در فهرست بارش منفی قرار دارد، سئوالاتی که بایستی توسط کارشناسان به آن جواب علمی و به زبان ساده داده شود که نمی شود؟!

ضمن این که روشن است امروز کسی درباره کم بارش بودن استان سیستان و بلوچستان انتظاری از سازمان هواشناسی برای تشریح وضعیت نزولات آسمانی این استان ندارد چرا که سیستان و بلوچستان از نظر اقلیمی همواره با این پدیده مواجه بوده و هست.

در این باره بخوانید

استان اردبیل در معرض خشکسالی بیسابقه قرن

تندباد سال 93 یا برف سال 96 و مواردی از این قبیل نمونه‌ای از پیش‌بینی‌های نادرستی است که سازمان هواشناسی کشور داشته و با این اوصاف شاید هم انتظار مباحث کارشناسی در باره پدیده نادر و حال حاضر اقلیمی استان اردبیل، انتظاری خارج از توان و ظرفیت این مجموعه باشد!

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
الله اوزی بخصوص به کشاورزان رحم عطابفرمایید.
قار،یاغیش یوخدی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
ازاردبیل برکت رخت بربسته
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
مراسمی هست توخلخال فک کنم بنام فاطی یاغیش اونواجراکنندشایدخدابهمون رحم کرد.
اردبیلی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
هچکسده گناه یوخدی.
چون یه ضرب المثل قدیمی هست که میفرمایداردبیلین هواسینا....اعتمادالمخ اولماز!!
یهویی دیدی توتابستان برف اومدیازمستان گرمیج میوزه.
کلادرمورداردبیل بایدکلمه استثنابکاربرد.
حسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
از علما محترم خواهشمندیم که نماز باران بجا بیاورند.
تاپدوق خیاوی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
تشریف فرماشوید مشکین شهر بالوجا ( میرک )اقای میر ... موسوی را دریابید از ایشان بخواهید به جده اش فاطمه زهرا (ع) سلام بفرستد وعرض حاجت کند .... اگر باران نیامد ...
بیکار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
ناشناس شماره سه اون مراسم چمچه است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
پاسخ شما تنها یک چیز است ، تغییرات مصنوعی آب و هوایی ، یا همان موضوع ابر دزدی که چندی پیش مطرح شد و سپس تکذیب شد ، به دلایل زیر:
۱-بادهای گرم بی موقع در گیلان و اردبیل ، که در چند سال اخیر خیلی رخ میدهد و سال گذشته باعث شد دمای هوا در برخی نقاط سواحل خزر حتی به ۳۷ و ۳۸ درجه آن هم در زمستان برسد!!! که این کاملا غیر طبیعی است، امروز ۱۸ آذر هم هواشناسی پیش بینی وقوع باد گرم در گیلان و اردبیل را نموده است که در این موقع از سال کاملا غیر طبیعی است

۲-در سال ۱۳۸۹ معاون وقت سازمان محیط زیست اعلام کرد ایران به فناوری امواج الکترومغناطیسی هارپ دست یافته که از جمله کاربردهای هارپ جابجایی مصنوعی ابرهاست
۳-با دقت در نقشه های هوا شناسی وضعیت های غیر طبیعی بسیار مشاهده میشود، برایمثال در نقشه های هواشناسی روز گذشته ۱۷ آذر پوشش های پهناوری از ابر در روی دریای خزر و نواحی گسترده ای از شرق و غرب آن مشاهده میشد، ولی در سواحل جنوبی خزر پوششی قابل ملاحظه ای مشاهده نمی شد
۴-ابرها و اتمسفر زمین که ابرها در آن وجود دارند دارای خواص الکتریکی و مغناطیسی هستند که یکی از نشانه های آن وقوع رعد و برق است که در واقع تبادل بار الکتریکی بین ابرها و زمین است، بنابراین موضوع جابجایی مصنوعی ابرها و توده های هوا یک موضوع تخیلی نیست و امکان پذیر است ، اما کاری بسیار مخرب است ، که از عواقب آن نیز خشکسالی های بزرگ و بادهای گرم شدید در نواحی است که ابرها از آنجا به مناطق دیگر انتقال داده میشوند
۴- کسانی که دارای اطلاعات کافی در مورد فیزیک نجوم ، هوا شناسی ، مخابرات هستند در این بحث شرکت کنند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار