نمونه بارز این موضوع ؛فرماندار شهرستان مهران است ،فردی که با 30سال و 10 ماه 7روز خدمت سابقه خدمت ،از ده روز مانده به پایان مهلت اجرای قانون منع بکارگیری بازنشستگان ،مهران را با حجمی از بحران رها و آواره تهران شد تا با کمک برخی از نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی بتواند مدت خدمت خود را حداقل برای یک دوره یک ساله دیگر تمدید نماید.
کد خبر: ۶۸۱۶۵۶
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۵ 19 November 2018

تابناک ایلام ::نمایندگان در نشست علنی روز سه شنبه دوم مرداد ماه سال جاری مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح اصلاح قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان با ماده واحده این طرح با 194 رأی موافق، 36 رأی مخالف و 2 رأی ممتنع از مجموع 240 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

این مصوبه پس از تایید از سوی شورای نگهبان در 24شهرویور ماه ودر اجرای اصل یکصد و بیست و سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران،با امضای حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری، جهت اجرا به سازمان اداری و استخدامی کشور ابلاغ شد.

براساس این قانون ،بکارگیری بازنشستگان، در سمت های مذکور در بندهای (الف)، (ب) و(ج) ماده (71) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 1386/7/8 و همچنین بکارگیری بازنشستگان در نیروهای مسلح با مجوز فرمانده معظم کل قوا مجاز است.

با قانونی شدن این مصوبه ،دستگاههای اجرایی ونظارتی مکلف به اجرای تام وکمال این قانون شده و از تاریخ 26آبانماه بکارگیری و یا ادامه کار بازنشستگان خارج از بندهای این مصوبه غیر قانونی وخلاف مقررات ونظامات دولتی تلقی شده و مستنکف از قانون، متخلف محسوب و برابر قوانین با وی برخورد خواهد شد.

اما همانگونه که از اهداف این مصوبه استنباط می شود ،هدف غایی ونهایی از تدوین این قانون تعیین تکلیف بازنشستگان در راستای جوان سازی مدیریت دستگاههای اجرایی است ،جوانان مستعد ،خلاق ومتعهدی که تنها بخاطر چرخش پیران در مصادر مدیریتی ،فرصت بالفعل سازی توانمندی های مدیریتی خود را از دست رفته می دانستند .

حال که قانونگذار آستین را بالا زده تا مسیر را برای جوان سازی دستگاههای دولتی  واعطای فرصت مدیریت به جوانان باز بگذارد ،عدم تمکین به قانون وتلاش بی حد حصر برخی مدیران بازنشسته برای دور زدن قانون به هر شکل ممکن از ارایه مدرک تحصیلی گرفته ،تا تلاش برای جانباز شدن و یا حذف بخشی از سوابق بیمه ای ومهمتر از همه مماشات مجریان قانون در کنار  لابیگری برخی قانونگذاران ! برای مستثنی کردن برخی مدیران بازنشسته قابل تامل است .

در حالیکه انتشار می رفت نمایندگان مجلس بعنوان قانونگذار وناظر بر اجرای قانون ،بر روند اجرای مصوبه جاری مجلس در دستگاههای اجرایی نظارت قانونی به عمل آورده ومستنکفین را به اجرای مصوبات قانونی وعدم عدول از آن وادار می کردند ،اما تلاش پنهان ونهان برخی از این نمایندگان برای استثنا قایل شدن دوستان ونزدیکان وهم تبارانشان از این قانون، ودور زدن قانونی که خود به تصیب رسانیده اند جای شگفتی دارد.

هرچند در استان ایلام آمار مدیران بازنشسته در حدی نیست تا براساس آن بتوان بخش اعظمی از جوانان را راهی مصادر مدیریتی کرد وماندن ویا نماندن یکی دو مدیر بازنشسته در مصادر مدیریتی چندان تاثیری بر روند امور نمی تواند داشته باشد ،اما تمکین همین تعداد انگشت شمار به قانون و تسلیم در برابر آن می توانست درسی سرشار از آموزه های اخلاقی برای جوانانی به حساب آید که در آینده رل مدیریت استان وکشوررا در دست خواهند گرفت .

نمونه بارز این موضوع ؛فرماندار شهرستان مهران است ،فردی که با 30سال و 10 ماه 7روز خدمت سابقه خدمت ،از ده روز مانده به پایان مهلت اجرای قانون منع بکارگیری بازنشستگان ،مهران را با حجمی از بحران رها و آواره تهران شد ،تاشاید  با کمک برخی از نمایندگان استان در  مجلس شورای اسلامی بتواند مدت خدمت خود را حداقل برای یک دوره یک ساله دیگر تمدید نماید.

نظام ملکشاهی در حالی تمام هم وغم خود را بر دور زدن قانون متمرکز نموده است که عملکرد یکساله وی در فرمانداری این شهرستان استراتژیک و مهم استان با علامت سوال هایی روبروست ،از اینرو نماندن این مدیر بازنشسته هیچ خللی برروند امور ایجاد نکرده و تداوم ماموریت وی نیز به جز تکرار روزمرگی های یکساله اخیر حاصل دیگری برای مردم شهرستان در بر نخواهد داشت . لذا بازنشسته ویا بازنشسته نشدن وی چندان مهم به نظر نمی رسد بلکه مهم تلاش یک مدیر ارشد سیاسی برای دور زدن قانون است .

 

 

 

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
حسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۸
قانون بازنشستگان هم مث بقیه قانونها وقتی منطقه ازادمهران نصف بعلاوه یک رای اورد وباهنرباحکم خودش ردش کردکسی چکارکرد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار