مناطق محروم و دوردستی مثل هزارجریب که جوانان استعداد زیادی در ورزش دارند نیز می توانیم واقفان را برای ساختن باشگاههای ورزشی تشویق نمائیم.
کد خبر: ۶۸۰۳۸۱
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۶ 15 November 2018

به گزارش تابناک مازندران، رشید رضاپور در گفتگو با خبرنگار تاباک مازندران گفت: رسانه ها، ادرات و نهادها، واقفان را به سمت نیازهای روز وقف در جامعه تشویق و هدایت نمایند.

رضاپور با اشاره به اینکه: متأسفانه بسیاری از اشخاص در روستاها و شهرها، قبل از باخبر شدن ما، بدون اینکه شرایط روز و خواسته های منطقه را بدانند، نزد اشخاص مورد اعتماد خود می روند و وقف نامه را تنظیم و کار را تمام می کنند گفت: تمامی افرادی که قصد وقف دارند ابتدا باید به اداره اوقاف و امور خیریه مراجعه و با کارشناسان ما مشورت نمایند تا کارشناسان برای ترویج و اشاعه ی فرهنگ وقف، شرایط و نیاز روز جامعه را به آنها بگویند.
معاون و کارشناس مسئول حقوقی-ثبتی اداره اوقاف شهرستان ساری با اعلام اینکه: در حال حاضر وقفِ ازدواج جوانان بی بضاعت، تهیه جهیزیه ی دختران مستمند دم بخت، ایجاد مراکز قرآنی، تجهیز مراکز درمانی، ترویج فرهنگ قرآنی، دارو و درمان، کمک به نیازمند، مراکز حوزوی و دانشگاهی، مؤسسات تحقیقاتی، مؤسسه ی دانش بنیان، محیط زیست، حوزه ی شهری، بلایای طبیعی، مراکز نگهداری کودکان بی سرپرست، ساخت مسکن و ساختن باشگاه ورزشی در مناطق محروم و ... نیاز روز جامعه می باشد تأکید کرد: واقفان را باید به این سمت تشویق و هدایت نمود.

 معاون و کارشناس مسئول حقوقی-ثبتی اداره اوقاف شهرستان ساری: متأسفانه بسیاری از اشخاص در روستاها و شهرها، قبل از باخبر شدن ما، بدون اینکه شرایط روز و خواسته های منطقه را بدانند، نزد اشخاص مورد اعتماد خود می روند و وقف نامه را تنظیم و کار را تمام می کنند/ در حال حاضر وقفِ ازدواج جوانان بی بضاعت، تهیه جهیزیه ی دختران مستمند دم بخت، ایجاد مراکز قرآنی، تجهیز مراکز درمانی، ترویج فرهنگ قرآنی، دارو و درمان، کمک به نیازمند، مراکز حوزوی و دانشگاهی، مؤسسات تحقیقاتی، مؤسسه ی دانش بنیان، محیط زیست، حوزه ی شهری، بلایای طبیعی، مراکز نگهداری کودکان بی سرپرست، ساخت مسکن و ساختن باشگاه ورزشی در مناطق محروم و ... نیاز روز جامعه می باشد

رشید رضاپور با اشاره به اینکه: شصت الی هفتاد درصد موقوفات ساری، آمل، بابل و اکثر شهرهای استان مازندران، فقط برای عزاداری سیدالشهدا(ع) و سایر ائمه می باشد، گفت:

در زمینه ی سیل، زلزله و بلاهای طبیعی دیگر، موقوفه نداریم که بسیجیان، اصناف، پزشکان، مهندسان، همه ی گروهها و اقشار، هریک در حوزه ی خود می توانند وقف داشته باشند، بطور مثال بسیاری از افراد بی بضاعت برای گرفتن پروانه ساختمان، پول ندارند و خانه را غیر اصولی می سازند، اگر وقف داشته باشیم، می توانیم به این اشخاص کمک نمائیم تا مهندس و پروانه ساختمان بگیرند و مهندس با نقشه و بطور اصولی برایشان خانه بسازد تا پس از زلزله ی 3 یا 4 ریشتری خانه روی سرشان خراب نشود.
براساس این گزارش، این مسئول همچنین خبر داد: در جلسه ای که با فرماندار ساری داشتیم، مقرر گردید اداره تبلیغات نشستی با روحانیون مستقر در شهرستان و برنامه ی مشترکی با محوریت و موضوع تبلیغات وقف جمعی و مشترک داشته باشد که یک خانواده، فامیل، آشنا و یا اگر در یک روستائی 50 نفر زندگی می کنند، هرکدامشان مثلاً 100 هزارتومان روی هم بگذارند کلی پول جمع می شود که می توانند ملکی بگیرند و وقف نمایند که این نوع وقف را مشارکتی یا دسته جمعی می نامند.
وی گفت: اگر شهرداریها، ادارات و سایر دستگاههای اجرائی در زمینه وقف ورود پیدا کنند و کمک نمایند، مشکلمان را تا حدودی حل می کنند، مثلاً با تشویق و هدایت افراد توسط شهرداری ها اشخاصی که از لحاظ مالی متمکِّن هستند می توانند در حوزه ی شهری؛ برای نظافت شهری، خیابانها، گل و گیاه و درخت در بلوارها، زیباسازی، فضاسازی و ... وقف نمایند.
معاون و کارشناس مسئول حقوقی-ثبتی اداره اوقاف شهرستان ساری با اشاره به اینکه: کشورهای اروپائی و آمریکائی نیز مانند ایران چیزی مثل وقف اما با نام دیگری دارند گفت: بنام خیریه چند نفر بعنوان هیأت امناء جمع می شوند و بصورت خیریه، دانشگاه را اداره می کنند، تا جوانان بی بضاعت تحصیل کنند، حتی بیمارستانها و هتلهای خیریه ای دارند، مثلاً بعضی از هتلها در راه ماندگان را چند شب، نگه می دارند و همه ی هزینه ها، حتی هزینه ی رفت و برگشتشان را نیز به آنها میدهند تا به خانه هایشان برگردند. اما در ایران چنین مواردی را نداریم، اگر یک نفر در شهر کیفش را بزنند و هیچگونه پولی و مدارکی نداشته باشد، نمی داند چطور باید به خانه اش برگردد. نه کارتی دارد، نه جائی و نه کسی را می شناسد که تقاضای پول نماید.
رضاپور با اشاره به اینکه: اشخاصی هستند که برای ثواب مدرسه میسازند و هِبِه می کنند، آموزش و پرورش چون در آن روستا یا منطقه دانش آموز ندارد بعد از مدتی مدرسه را می فروشد، درصورتیکه اگر وقف باشد می تواند از همان مکان، برای یک کار خیر و عام المنفعه ی دیگری در همان روستا انجام دهد، ولی اگر وقف نباشد، راحت می فروشد.
وی با اعلام اینکه: افرادی برای معیشت به اوقاف مراجعه می کنند و ما در این زمینه وقفی نداریم که کمکشان کنیم گفت: برای عزاداری، اطعام دهی و کارهای دیگر که نیت واقف برای مسجد روستای فلان جا هست موقوفه و پول زیاد داریم درصورتیکه در طول سال یک روز عاشورا و دوماه محرم است، هرچقدر خرج کنند، مابقی پول برای اینکار می ماند، به همین دلیل است که ما از مردم می خواهیم قبل از وقف برای مشاوره به کارشناسان ما در اداره اوقاف مراجعه نمایند.
رشید رضاپور تأکید کرد:

افراد اگر می خواهند درمانگاه بسازند یا مؤسسه ایجاد کنند، منطقه ای که واقعاً نیاز دارد بسازند، در خیابانی که 50 متری یا 200 متری اش درمانگاه وجود دارد نسازند، زیرا در اینصورت مرکز بهداشت یا علوم پزشکی اجازه احداث درمانگاه را نمی دهد، ولی زمین برای درمانگاه وقف می شود.
این مسئول درباره ی شرایط وقف گفت: کسی که می خواهد ملکی را وقف کند باید مالک آن مال باشد و مالکیتش برای اداره اوقاف مُحرَز باشد، اگر مال برای خودش می باشد، در مراجع قضائی مطرح نیست و سند مالکیت دارد محرز هست، شخص می تواند با مدارک و فتوکپی شناشنامه و کارت ملی به ادراه اوقاف مراجعه کند و ما با شرایط روز جامعه برایش وقف نامه تنظیم می کنیم که ابتدا بصورت دستی می نویسیم و سپس به دفترخانه می فرستیم تا بصورت رسمی تنظیم شود، که در هر مرجعی قابلیت استناد دارد.
معاون و کارشناس مسئول حقوقی-ثبتی اداره اوقاف شهرستان ساری با بیان اینکه: ما در ساری روستاهای زیادی را داریم که موقوفه هست، بعضی از موقوفات، دست اداره هست و متولی اش خود اداره اوقاف هست، گفت: بعضی از آنها موقوفه غیرمتصرفی یعنی متولی دارند و واقف در وقفنامه نوشته فرزندم یا اولادم یا یک روحانی محل، و یا اینکه یک شخص معینی را در وقف نامه تعیین کرده ایشان متولی باشد و یا بعد از ایشان هم بچه های ایشان، که آنها حکم از دادگاه یا اداره تحقیق می گیرند، اداره تحقیق اوقاف استان که بعنوان متولی موقوفه باشد، مثل اداره کار، موقوفه را می تواند انجام دهد.
رشید رضاپور درباره ی سؤال بسیاری از روستائیان که چرا در روستایشان همه ی خانه ها وقفی می باشد گفت: در قدیم یک یا چند نفری که آن روستا را آباد کرده بودند زمین بنام ایشان بود و اسناد و مدارکشان نیز موجود است که؛ مالک یعنی این آقا یا خانم زمین را وقف کرد و علمای وقت هم در حامِشِ وقفنامه، کناره ها، پایین و بالای وقفنامه نوشتند که این وقف در نزد این جانب بوده و مورد تأیید است، به همین دلیل در حال حاضر مثلاً 1 دانگ کل خانه ی های یک روستا یا یک منطقه وقف می باشد.
وی اعلام کرد: در شهرستان ساری از ابتدای سال 97 تاکنون 7 نفر وقف کردند که در زمینه های مذهبی مثل؛ ایجاد حسینیه برای روستا، تکیه، مسجد، قبرستان و یک نفر برای کار قرآنی و دو نفر نیز برای عزاداری وقف نمودند.
این مسئول با بیان اینکه: در سطح شهرستان موقوفات زیادی داریم که هنوز احیا نشده و مدارک و اسناد آنها در دست مردم و خانه هایشان می باشد و چون اوقاف اطلاع ندارد و سوابقش در اداره نیست، این عمل خداپسندانه به مرور زمان از بین می رود، از واقفان محترم خواست: اگر اسناد و مدارک وقفی دارند، حتما تحویل اداره اوقاف و امور خیریه دهند تا اداره هم نظارت کند و هم بتواند این موقوفات را احیا نماید.
معاون و کارشناس مسئول حقوقی-ثبتی اداره اوقاف شهرستان ساری در پایان از شهرداری، مجمع امور صنفی، دارائی، ارشاد، آموزش و پرورش، تبلیغات، ائمه جمعه، صدا و سیما، اصحاب رسانه و سایر مسئولین خواست: در این زمینه وارد شوند و کسانی را که از نظر مالی متمکن هستند و می توانند وقف نمایند را هم تشویق و هم هدایت نمایند تا موقوفه به نحو احسن انجام شود و بهترین عملکرد را برای جامعه داشته باشد.

خبر:الهام زارعی

برچسب ها: موقوفات
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۶
ای وایییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی بر ج......
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار