معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در سخنرانی ای در نشست آیسسکو(سازمان اسلامی، آموزشی، علمی و فرهنگی) در شیراز از تلاش دولت روحانی برای اختصاص 30 درصد از ادارات دولتی به بانوان خبر داد.وی همچنین گزارشی از وضعیت تحصیل و جایگاه علمی زنان در جهان داد.
کد خبر: ۶۷۹۵۶۹
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۵ 13 November 2018

به گزارش تابناک فارس:معصومه ابتکار با ارائه آماری از میزان تحصیلات زنان و مردان در دانشگاه های کشور، گفت: نسبت درصد زنان و مردان در مقطع کارشناسی مساوی است. در کارشناسی ارشد تعداد بانوان بیشتر از مردان است اما ناگهان در مقطع دکتری حضور زنان کاهش چشمگیری دارد و سهم زنان به عنوان پژوهشگر در سال ۲۰۱۵ در زمینه های پژوهش، توسعه پایدار، امنیت و صلح در حال نوسان است.

وی با بیان اینکه نسبت زنان و مردان در حوزه پژوهش و توسعه ۱۴ درصد است، گفت: این آمار در کشورهای مختلف بین ۲۰ تا ۴۰ درصد است اما زنان در کل کمتر از ۲۰ درصد در پژوهش و توسعه سهم دارند.

ابتکار با تاکید بر اینکه تعداد پژوهشگران زن در حوزه های علوم، فناوری، ریاضی و مهندسی به طور ناگهانی کاهش می یابد، یادآور شد: آیسسکو و کشورهای عضو باید طرح و راهکار ملی برای پرداختن به این بحث داشته باشند و بررسی کنند چرا دسترسی زنان به پژوهش و توسعه کم است.

معاون رئیس جمهور در ادامه سخنان خود در مورد دسترسی زنان بر اساس رشته های دانشگاهی به حوزه آموزش گفت: زنان در رشته های آموزش، سلامت، هنر، علوم انسانی و حتی علوم پایه پیشتاز هستند اما در حوزه آی تی، مهندسی، ساخت و تولید، تعداد زنان به ناگهان کاهش می یابد.

ابتکار گفت:در حال حاضر در دوره تصدی چهار ساله دکتر روحانی در تلاشیم ۳۰ درصد ادارات دولتی به زنان اختصاص یابد. رویکرد بسیار جدی در دولت داریم تا خانمها را در سطوح مختلف مدیریتی منصوب کنیم در واقع ما نیازمند ایجاد تعادل بین نقشی که خانم ها در کشور در حوزه های اقتصادی، سیاسی و علم و فناوری ایفا می‌کنند با نقش مهمی که در خانواده دارند، هستیم و باید متوجه باشیم نیاز نیست خانم ها نقش خانواده را قربانی کنند و به آن قیمت در جامعه فعالیت کنند، ما باید از  ایجاد این تعادل حمایت کنیم و این مهم از سیاستگذاری های ما در ایران است.

وی در مورد درصد تحصیل زنان در ایران، توضیح داد: سهم زنان در تحصیلات تکمیلی از ۳۱ درصد در سال ۱۹۹۷ به بیش از ۶۰ درصد رسیده است اما هنوز ۴۷ درصد در بسیاری از حوزه ها فاصله برابری با مردان داریم.

معاون رئیس جمهور در ادامه سخنان خود با اشاره به جمعیت چهار میلیون و ۳۰۰ هزار نفری دانشجویان در ایران، اظهار کرد: از این تعداد دو میلیون دانشجوی دختر و دو میلیون ۳۰۰ هزار دانشجوی پسر داریم؛ در این زمینه بانوان به نسبت مساوی با آقایان در ورود به تحصیلات تکمیلی علاقمند هستند.

ابتکار در ادامه افزود: آمارها نشان می دهد که در ابتدای انقلاب اسلامی تنها ۵ درصد زنان تحصیلات تکمیلی داشتند اما در حال حاضر بیش از ۲۷ درصد از زنان  ایرانی تحصیلات تکمیلی دارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار