در تاسوعای حسینی صورت گرفت
مردم شهر دارالارشاد اردبیل در ظهر تاسوعا با حضور پرشکوه خود در میدان عالی‌قاپو فریاد «هیهات من الذله» سر دادند.
کد خبر: ۶۵۷۳۶۳
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۰ 19 September 2018

به گزارش تابناک اردبیل،‌عزاداران اردبیلی درحالیکه از ابتدای شب تاسوعا تا پاسی از شب در مساجد و تکایای این شهر عزاداری کرده از سپیده دم آیین های سوگواری تاسوعای حسینی را با مرسم سنتی پخش شمع در مساجد این شهر برگزار کردند.
حرکت افراد به شکل انفرادی و یا در دسته های کوچک درحالیکه لباس مشکی پوشیده و دستار سیاه بر سر بسته اند حال و هوای معنوی خاصی را در کوچه و بازار شهر پدید آورده و عزاداران با سردادن اشعار و رجزهای مختلف و فرستادن صلوات در مقابل هر مسجد توقف کرده و شمع های نذریشان را روشن می کنند.
' بی جا دگل بو کوچه و بازاری دولاندوک - شمع الده دوتوب طشت قباقینده دایاندوک ' یعنی (بیخود و بی جهت نیست که این همه کوچه و بازار را گشته و با در دست گرفتن شمع در مقابل طشت های مقدس ایستادیم) شعر سوزناک و تاثیرگذار دیرینه ایست که این عزاداران طی دهه های متمادیست هنگام برپایی مراسم سنتی پخش شمع به یاد لب تشنگان نهر فرات و نیز خیمه های تاریک اهل بیت امام حسین (ع) و یاران باوفایش در شامگاه غم انگیز تاسوعای 61 هجری، ترنم می کنند. 
هر کدام از عزاداران اغلب 41 عدد شمع نذری و در هر مسجد و تکیه یک عدد شمع روشن می کنند، علت نذر این تعداد شمع برای روشن کردن در مساجد و تکایای اردبیل در روز تاسوعا بطور دقیق مشخص نیست ولی عده ای از سالخوردگان بر این باورند که در روزگار قدیم تعداد 41 باب مسجد در سطح این شهر وجود داشته است و به همین خاطر عزاداران با روشن کردن یک شمع در مقابل هر مسجد در مجموع 41 عدد شمع روشن می کرده اند که در سال های بعد نیز این روال ادامه یافته است.
بعضی صاحب نظران می گویند عدد 41 از گذشته های دور در میان ساکنان اردبیل مانند بعضی اعداد دیگر جنبه تقدس داشته و به همین خاطر است که در تاسوعا این تعداد شمع را نذر کرده و در مساجد روشن می کنند.
امروز با نزدیکی زمان ظهر تاسوعا و وقت اذان ظهرگاهی عزاداران در مساجد و تکایا توقف کرده و فریضه نماز را اقامه کردند.
همچنین عزاداران حسینی پس از اقامه نماز تجمع بزرگ خود را در میدان عالی قاپوی اردبیل برگزار کرده و در آن شعرا و مداحان اهل بیت به مرثیه خوانی و نوحه سرایی پرداختند.
براساس سنت دیرینه عزاداران اردبیلی از عصر امروز در هوایی بارانی در قالب محلات شش گانه اصلی به همراه مساجد و تکایای محله های فرعی خود به شکل دسته های منسجم رهسپار خیابان های اردبیل شده و با سر دادن رجزها و شعارهای مذهبی به یاد رشادت های ماه منیر بنی هاشم حضرت ابوالفضل العباس (ع) و رد امان نامه شمر توسط آن برادر باوفای ابا عبدالله الحسین (ع) به سینه زنی و عزاداری پرداخته اند.
در تعدادی از میادین مقابل مساجد شهر اردبیل گروه های شبیه خوانی و تعزیه گردانی با برپایی مراسم شبیه خوانی جلوه هایی از وقایع تاسوعای 61 هجری را برای حاضران علاقه مند به تماشا می گذارند.
عده کثیری از مردم شریف و حسینی اردبیل نیز با پخش انواع خوراکی ها و آشامیدنی ها به عنوان نذری در مغازه ها ؛ منازل و گذرگاههای سطح شهراردبیل از دسته ها و افراد عزادار پذیرایی می کنند.
گزارش از دیگر شهرستان های استان اردبیل نیز حاکیست که آیین های عزاداری سالار شهیدان حسین ابن علی (ع) از صبح چهارشنبه در حال برگزاری است.
مراسم عزاداری در اردبیل که به خاطر پیشینه غنی مذهبی و تاریخی خود از گذشته های دور به القاب گرانسنگ مانند دارالارشاد ، دارالایمان ، دارالامان و دارالعرفان لقب یافته و به خاطر محوریت آن در برپایی عزاداری های محرم به پایتخت حسینیت ایران مشهور شده از هشتم ذی الحجه سالروز شهادت سفیر صادق امام حسین (ع) حضرت مسلم بن عقیل آغاز می شود و در روزهای تاسوعا و عاشورا به اوج خود می رسد.

 

 

 

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار