مجلس دهم شورای اسلامی دومین سال عمر خود را سپری کرد ،در طول دوسالی که از فرصت وکالت مردم در پارلمان می گذرد ،تاکنون تصویب طرح مهم ونان وآب داری را از سوی وکلای مردم شاهد نبوده ایم.
کد خبر: ۶۵۵۴۲۸
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۲ 15 September 2018

تابناک ایلام ::مجلس دهم شورای اسلامی دومین سال عمر خود را سپری کرد ،در طول دوسالی که از فرصت وکالت مردم در پارلمان می گذرد ،تاکنون تصویب طرح مهم ونان وآب داری را از سوی وکلای مردم شاهد نبوده ایم.

متاسفانه در جریان استیضاح وزیر کار ،ردوبدل شدن مجموعه صحبتها ومواضعی را از سوی برخی نمایندگان منتقد ،حامیان و نماینده دولت شاهد بودیم که به واقع چهره عریان وبدون روتوشی از نمایندگان را در پیشگاه موکلین به نمایش گذاشت .

حقیقتا درطول دوسالی که از عمر مجلس دهم می گذرد، بجز طرح سوال از رییس جمهور و طرح ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان اقدام موثری که بیانگر عزم نمایندگان به امور اصلی باشد را ندیده ایم .

اخیر نیز طرحی از سوی برخی از نمایندگان مجلس در دستور کار پارلمان قرار گرفته است که بدلیل برخی شبهات و اهداف پشت پرده آن ،تصویب یا عدم تصویب آن وزن اصلی نمایندگان و میزان تقید آنها به راس تمام امور بودن مجلس را در معرض نمایش واقعی قرار خواهد داد.

از آنجاییکه این سالها خودسری در کشور به یک رویه معمول ‌و تقریبا رسمی تبدیل شده است ،تصویب طرحی که نام نمایندگان موافق پاره ای طرحهای حساس را افشا کند ، دست این گروه را برای فشار بر نمایندگان بازخواهد کرد.

از سویی چون این طرح می تواند تسهیل کننده روند نظارت استصوابی تلقی شود از این رو نمایندگان مجلس ناگزیر به تصویب طرح هایی خلاف میل واقعی خود در مجلس خواهند بود،به معنای واقعی این طرح مجلس را به دالانی سوق خواهد داد که به طرح هایی رای دهند که فقط مورد خواست بخشی از کشور ودر مسیر سیاستهای آنان است.

لذا مواضع نمایندگان استان ایلام در خصوص طرحی که می‌تواند در آینده نمایندگی و تعیین چارچوب برای حرکت وکلای ملت تعیین کننده باشد ،مبین وزن واقعی و شناخت آنان از وظایف نمایندگی تلقی می شود .

این طرح ‌ چهاردهم شهریور یک فوریت آن با الحاق دو تبصره به ماده ۱۱۹ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس با امضای ۶۰ نماینده در جلسه علنی مورد بررسی قرار گرفت که نمایندگان با ۵۹ رأی موافق، ۱۰۸ رأی مخالف و پنج رأی ممتنع از مجموع ۱۹۴ نماینده حاضر در مجلس با آن مخالفت کردند.

این طرح که به طرح "شفافیت آرای نمایندگان" معروف است با این تصمیم نمایندگان قرار شد به صورت عادی در مجلس بررسی ‌شود.

متن طرح الحاق دو تبصره به ماده ۱۱۹ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی به شرح زیر است:
تبصره ۱- در تمام مواردی که به موجب این قانون رأی‌گیری به عمل می‌آید و مصادیق آن در ماده ۱۲۱ مشخص گردیده، جهت اطلاع مردم اسامی نمایندگان موافق، مخالفت و ممتنع، منتشر می‌شود. بدین منظور علاوه بر درج اسامی در مشروح مذاکرات، هیأت رئیسه موظف است نسبت به ایجاد سامانه الکترونیکی به طوری که قابلیت دسترسی به آن برای آحاد ملت فراهم باشد اقدام نماید.

تبصره ۲- در موارد استثنایی با تقاضای ۱۵ نفر از نمایندگان مجلس و با رأی موافق اکثریت مطلق حاضران، رأی‌گیری به صورت مخفی انجام می‌شود.

بر پایه این گزارش و به دنبال مخالفت نمایندگان با این طرح، 73 نفر از نمایندگان مجلس اعلام کردند که حاضرند آرای آنها در مجلس شورای اسلامی علنی و شفاف شود.

اخیرا نیز دو لیست دو فضای مجازی ورسانه ای کشور منتشر شده است .در لیست اول که نام ۱۴۶نماینده موافق و امضاکننده در آن قید شده است و تنها نام جلال میرزایی نماینده اصلاح طلب استان در آن قرار گرفته است ،این در حالیست که ایشان در اتخاذ موضعی مخالف ،اعلام کرده اند که بطور قطع به این طرح رای نخواهند داد و از اساس این لیست را تکذیب کرده اند

در لیست دوم که با اسامی ۷۶نفر از نمایندگان امضا کننده این طرح منتشر شده است ، از سه نماینده ایلام تنها نام شاد مهر کاظم زاده قرار دارد .

این در حالیست که نام سلام امینی دیگر نماینده ایلام در هردو لیست منتشر شده قرار ندارد ،اما ایشان در نشست خبری با اصحاب رسانه از امضای طرح شفافیت آرای نمایندگان خبر داد .

بررسی رفتار اخیر نمایندگان استان نشان می دهد که تا رسیدن به بلوغ سیاسی و شناخت آنان به وظایف واقعی نمایندگی فاصله زیادی وجود دارد.عدم شفافیت برخی از آنان ،حیرانی در اتخاذ موضع شفاف در چنین مواردی بیانگر رفتارمتناقض و عمدتا محافظه کارانه ایست که از همان روز اول نمایندگی با اعلام استقلال فکری و عدم وابستگی سیاسی به جناح خاصی تبلور یافت ،این درحالیست آرای آنان به برخی لوایح و طرح ها و قرار گرفتن در طیف خاص سیاسی پرده از عدم صداقت و شفافیت آنان برداشت .

نمایندگان ما باید بدانند که نماینده مردم هستند و مشارکت آنان در تصویب طرح هایی که آزادی عمل آنان در پرداختن به امور مهم کشور وملت را به مخاطره بیاندازد ،خلاف عهدیست که با مردم بسته اند ،چه آنهایی که با این طرح موافقند و چه آنانی که مخالف تصویب این طرح هستند در قبال رفتار خود مسولند .لذا انتظار می رود با شفافیت وصداقت ،موضع رسمی به همراه مستندات قانونی را به استحضار مو‌کلین برسانند ،موکلینی که انتظاری جز صداقت ،سلامت فکری واتخاذ مواضع همسو با اراده ملت ازوکلایشان ندارند./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار