معاون رئیس جمهوری با بیان اینکه بختگان را هیچگاه نمی‌توان به بختگان قبل بازگرداند همانطور که دریاچه ارومیه به قبل بازگشت ادامه داد: اگر برنامه نباشد ما حتی یک ریال حاضر به هزینه کردن نیستیم باید بر اساس برنامه مشخص باشد که هزینه کردها چقدر آب برای تالاب‌های فارس می‌آورد و اثر بخشی برنامه مشخص باشد.
کد خبر: ۶۴۲۵۳۷
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۴ 12 August 2018

عیسی کلانتری معاون رئیس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در پنجمین جلسه ستاد احیا و حفاظت از تالابهای استان فارس چهار اولویت مهم رئیس جمهور در حوزه محیط زیست کشور را احیای تالابها، مدیریت پسماند، گردو غبار و بهبود وضعیت هوای کلان‌شهرها دانست و افزود: در این میان احیای تالاب‌های کشور از تمامی این اولویتها سخت تر است. زیرا هم با بحران مصرف و هم با تغییر اقلیم روبرو هستیم.

عیسی کلانتری با بیان این مطلب که تنها تالابی که در انتهای حوضه آبریز رودخانه های کشور نیست ،پریشان است ، افزود: البته ما تجربه خوبی در احیای دریاچه ارومیه داریم که میتوان از این تجربه در دیگر تالابها استفاده کرد. احیای دریاچه ارومیه در فاز اول ۱۰ سال پیش بینی شده بود که با مشکلات ساختاری بودجه ای مدت زمان احیا به ۱۲ سال افزایش یافت.

 

رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به سطح علمی و دانشگاهی استان فارس گفت: با بودن دانشگاه شیراز در منطقه و وجود نیروهای متخصص در استان فارس باید برنامه ریزی‌هایی با محوریت دانشگاه شیراز انجام ودر غالب احیای تالابهای استان فارس اولویت بندی صورت گیرد.

 

وی گفت: وجود همه حوزه های آبریز بختگان در فارس کار احیای این تالاب و مدیریت آن را آسان تر از احیای ارومیه کرده است از این رو مدیران فارس بهتر و سریعتر می‌توانند احیای این تالاب را دنبال کنند.

 

کلانتری افزود: احیای تالاب ها نیاز به استخدام کارشناسان دانشگاه دارد، دانشگاه‌ها طی شش ماه کار شبانه‌ روزی کار کردند تا طرح احیای ارومیه کلید خورد و جمع بندی مطالعات انجام گرفت، نمی‌توان به مطالعات محلی اکتفا کرد.

 

وی گفت: هر حرکتی در قالب برنامه جامع صورت می‌گیرد و خارج از برنامه هیچ اقدامی برای احیای تالاب‌های کشورموفق نیست.

 

کلانتری افزود: با وجود دانشگاه شیراز و امکانات موجود و نیروهای متخصص در فارس احیای تالاب‌های استان دور از ذهن نیست، با محوریت دانشگاه باید برنامه ها عملیاتی شود و با اولویت پیش برود.

 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست پیشنهاد کرد، طی دو ماه آینده با محوریت دانشگاه شیراز و با تامین هزینه مطالعات یک برنامه منسجم برای احیای تالاب‌های فارس تدوین شود. برنامه ای که هم معیشت مردم را در نظر گیرد و هم روش‌های احیای علمی ارائه دهد.

 

معاون رئیس جمهوری با بیان اینکه بختگان را هیچگاه نمی‌توان به بختگان قبل بازگرداند همانطور که دریاچه ارومیه به قبل بازگشت ادامه داد: اگر برنامه نباشد ما حتی یک ریال حاضر به هزینه کردن نیستیم باید بر اساس برنامه مشخص باشد که هزینه کردها چقدر آب برای تالاب‌های فارس می‌آورد و اثر بخشی برنامه مشخص باشد.

 

وی افزود: برای احیای تالاب‌ها پول وجود دارد ولی بدون برنامه نباید هزینه شود، استاندار فارس مسوولیت ارائه این برنامه را بپذیرند، محیط زیست و سایر نهادها هم پای کار می‌آیند.

 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: برای هزینه کردن در محیط زیست با برنامه‌ ریزی همه موافقند، تعهد هر دستگاه در برنامه مشخص باشد، فارس نمی‌تواند از حوزه های جانبی سایر استان‌ها برای احیای تالاب‌ها آب بگیرد اما می‌تواند از مصرف آب کشاورزی بکاهد.

 

کلانتری افزود: بدون توسعه کشت باید با اصلاح الگوی کشاورزی از مصرف آب کشاورزی در فارس کم کرد، سالها پیش نسبت به کشت دوم در فارس هشدار داده شد و کسی انتظار محصول بیشتر از فارس ندارد؛ کشت دوم اقلیم فارس را به نابودی می ‌کشاند در حالی که الان افرادی به کشت سوم می‌اندیشند.

 

وی بیان کرد: باید طی حداکثر شش ماه برنامه مشخص و با محوریت دانشگاه برنامه تدوین و با مسئولیت استانداری برنامه احیای تالاب‌های فارس عملیاتی شود.

 

معاون رئیس جمهوری گفت: اگر این برنامه امسال به فصل بودجه برسد من قول می‌دهم تامین اعتبار شود و سال آینده برنامه اجرایی شود.

 

کلانتری اظهار داشت :چه بسا برخی از خرده برنامه ها با تدوین برنامه جامع احیای تالاب‌ها متوقف شود که در برنامه احیای دریاچه ارومیه اجرای برخی از سدها متوقف شد از این رو تقدم برنامه جامع بر خرده برنامه های موجود مورد تاکید است، متوقف کردن بسیاری از طرح ها سخت است و فشار سیاسی به دنبال دارد اما طبق برنامه اگر لازم شد باید متوقف شوند.

 

وی ادامه داد :یکی از مباحث ما با شهرستان های حاشیه ارومیه همین است که برخی برنامه‌های توسعه در این شهرستان ها متوقف شده است اگر دانشگاه تشخیص داد که طرحی در فارس باید برای احیای بختگان متوقف شود واقعا باید این کار صورت گیرد.

 

حوضه آبریز دریاچه طشک - بختگان و مهارلو با مساحت ۳۱ هزار و ۴۵۲ کیلومتر مربع دچار کاهش بیش از ۹۰ درصدی میزان بارش نسبت به میانگین بارش دوره خشکسالی و همچنین میانگین بلند مدت دوره ی آماری، در سال آبی جاری شده است.

 

این دریاچه ها که در فاصله حدود ۲۰۰ متری شرق شیراز هستند، خشک شده اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار