جملات معترضه یک مدیر
وقتی خودرویی مانند پراید ، امن نیست و باعث تصادف منجر به معلولیت می شود و یا جاده هایی که بر اثر استاندارد نبودن موجب افزایش آمار معلولیت می شود ، دیگر بهزیستی که مسئول نیست.
کد خبر: ۶۲۹۵۸۰
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۹ 14 July 2018
تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، نرخ بالای معلولیت در استان ، کودکان کار ، بیماری های روانی و چندین مورد دیگر از جمله اموری است که در نهایت به سازمان بهزیستی مرتبط می شوند و خدمات به آنان در زمره 180 فعالیتی است که مسئولین این دستگاه حمایتی انجام می دهند.
اینکه این فعالیت ها با چه کمیت یا کفیتی انجام می گیرد موضوعی است که با توجه به حجم جامعه هدف مطمئنا با چالش های فراوانی روبرو می شود و در مجموع می توان رضایت نسبی جامعه هدف را به نوعی موفقیت سازمان بهزیستی دانست.
در خصوص کودکان کار در کهگیلویه و بویراحمد با توجه به بافت سنتی و قبیله ای آن کمتر دیده و شنیده می شد اما چند سالی است چنین پدیده ای مورد توجه جدی قرار گرفته و البته بیشتر در شهر یاسوج می توان تبعات آن را به وفور یافت و از آن به عنوان یک معضل جدید و جدی اجتماعی نام برد.
موسوی امجد کجایی؟!
یکی از دستگاه هایی که در این زمینه به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است ، بهزیستی است که البته مدیر کل بهزیستی استان نوع نگاه ها و تفاسیر مسئولین و رسانه ای را مورد نقد قرار داده است و می گوید : اینکه در بخش هایی از این معضل اجتماعی بهزیستی متولی است کاملا درست و واقعی است اما انتظار می رود همه ی مسئولین دست به دست هم دهند و این مشکل را طی یک پروسه هماهنگی شده که هر نهاد و دستگاه وظیفه خود را انجام دهد تا نهایتا کمترین تعداد افراد در چنین معضلی نیازمند نهادهای حمایتی باشند.
سید علیرضا موسوی امجد افزود :  در خصوص کودکان کار نهادهایی وجود دارد که متولی ایجاد شرایطی هستند تا چنین معضلاتی بوجود نیایند اما ما می بینیم در این خصوص هیچگونه اقدامی صورت نمی گیرد و حتی مورد نقد هم نیستند .
وی گفت : در بحث کودکان کار ما خانواده های این کودکان (تحت پوشش) را به مراکز خود دعوت می کنیم و ضمن کمک هایی که به آن ها می کنیم از آن ها می خواهیم جلوی کودکان خود را بگیرند اما گاهی مباحثی مانند فقر و بیکاری مطرح می شود و عملا اقدامات ما را هم تحت شعاع قرار می دهد. ضمن اینکه برخی از این افراد دیگر کودک کار نیستند چرا که بالای 18 سال سن دارند و در واقع بزرگسال و به نوعی متکدی هستند ! حال شما بگویید مسئول متکدیان بهزیستی است یا شهرداری؟! اما رسانه ها تیتر می زنند : موسوی امجد کجایی؟!
به وزیر ارتباطات گفتم مسئولیت اجتماعی شما کجاست؟
موسوی امجد در ادامه گفت : بحث کودکان کار تنها نیست ! در بحث آسیب های اجتماعی ، ببینید حضور گسترده اینترنت و فضای مجازی چه حجمی از معضلات اجتماعی را بوجود آورده است. از گسترش مسائل ضد اخلاقی تا از هم پاشیدگی خانواده ها و افزایش طلاق و البته افزوده شدن بر زنان سرپرست خانواده و کودکان کار و بسیاری مشکلات دیگر! اما آیا کسانی که اینترنت را تا دورترین جغرافیای مناطق محروم برده اند ، به فکر آسیب های اجتماعی آن بوده اند؟
این مسئول در ادامه افزود : متاسفانه در بسیاری از مسائل توسعه ای برنامه ریزی برای فرهنگ سازی و توجه به آسیب های اجتماعی نمی شود و همین موضوع باعث شد که در زمان حضور وزیر ارتباطات در استان در جلسه ای که با مدیران داشت از وی بپرسم ، آقای وزیر حال که در توسعه زیر ساخت ها و گسترش حوزه نفوذ اپراتورها (همراه اول و ایرانسل) و اینترنت تا دورترین نقاط موفقیت های زیادی برای کهگیلویه و بویراحمد کسب شده ، آیا به موضوع آسیب های اجتماعی آن توجه کرده اید ؟ در این برنامه های توسعه ای مسئولیت اجتماعی شما کجا است؟! باید کنار هر کار و اقدام توسعه ای ، مسئولیت اجتماعی هم باشد . آسیب های اجتماعی نوپدیدی را که بخاطر فضای مجازی بوجود آمده است را کجا پاسخگو هستید؟! چند درصد از درآمد خود را به بهزیستی داده اید که بگوید در زمینه آسیب های اجتماعی ناشی از این توسعه هزینه کنید؟
 
مسئول
 
مسئول "جاده و پراید" بهزیستی نیست !
مدیر کل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد ، در ادامه به موضوع نرخ بالای معلولیت در استان پرداخت و گفت : در این استان نرخ رشد معلولیت نسبت به جمعیت استان بالاست.
وی افزود: در استان تعداد 18 هزار  معلول داریم که در قالب خانواده‌های تک معلولی و دو معلولی و سه معلولی و حتی 5 معلولی از آن است.
این مسؤول گفت: در استان متاسفانه 400 معلول در قالب خانواده‌های دو و سه و چهار تا 5 معلولی داریم.
مدیرکل بهزیستی استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص کمک‌هایی که به خانواده‌های دارای معلول می‌شود تصریح کرد: برای اشتغال و مسکن آن‌ها تلاش‌های زیادی انجام شده است.
موسوی‌امجد گفت: برای مثال اکنون تعداد زیادی معلول پشت نوبتی جهت اخذ مستمری داریم که بالای 80 درصد آن‌ها ماهیانه 95 هزار تومان مستمری می‌گیرند.
این مسئول در بخش دیگری از سخنانش گفت : در خصوص عوامل منجر به معلولیت باید گفت متاسفانه بسیاری از معلولیت ها با عوامل طبیعی بوجود می آیند که بهزیستی هم نمی تواند در این زمینه اقدامی انجام دهد. به عنوان مثال وقتی خودرویی مانند پراید ، امن نیست و باعث تصادف منجر به معلولیت می شود و یا جاده هایی که بر اثر استاندارد نبودن موجب افزایش آمار معلولیت می شود ، دیگر بهزیستی که مسئول نیست. اما در خصوص مسائل ژنتیکی منجر به معلولیت ، ما اقدامات جدی و موثری انجام شده است . به عنوان مثال تفاهم نامه هایی با مرکز ژنتیک کشور ، کلنیک دکتر فقیهی در شیراز ، انجام پژوهش ها با دانشگاه شهید بهشتی و بسیاری از این تفاهم نامه ها در دستور کار قرار دارد یا اینکه در حال غربال گری هستیم ضمن اینکه مشاوره ژنتیک برای ازدواج زوجین اجباری شده است.
وی در ادامه افزود : همه ما پتانسیل مواجه شدن با معلولیت را داریم ، بنابر این لازم است از مسئولین تا مردم ، همه در زمینه مناسب سازی محیط برای معلولین و جلوگیری از شرایط منجر به معلولیت همکاری داشته باشیم.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
بهرام پارسا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۳
فقط حرف وحرف وشعار

عملی در کارش نیست
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار