بی تعارف با پروژه دنا بویراحمد
اما موضوعی که این روزها این پروژه را تهدید می کند ، خروج ترامپ از برجام است و احتمال این که اروپایی ها بر اثر ترس از جریمه های دستگاه های قضایی و اقتصادی آمریکا از سرمایه گذاری در پروژه های ایرانی منصرف شوند.
کد خبر: ۶۱۰۹۲۲
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۶ 25 May 2018
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد اسفند ماه 95 بود در نشستی با حضور استاندار و خبرنگاران به صورت رسمی اعلام شد که پروژه احداث پتروشیمی بویراحمد در دشت سقاوه مجوزهای احداث را از مراکز کشوری اخذ نموده است .

پروژه ای با تبلیغات پیش از اقدام

این پروژه که از همان روز اول سعی کرده بود با تبلیغات پیش از اقدام مسیر خود را باز کند تاکنون مراحل رسیدن به اجرا را به خوبی طی کرده است که البته می توان امیدوار بود اگر تا آخر کار جدیت به همین منوال وجود داشته باشد ، حتی به رکوردی در احداث چنین پروژه های سنگینی دست یابد. اما واقعیت این است که هنوز برای نشان دادن میزان و جدیت برای رسیدن به موفقیت این پروژه زود است. و مطمئنا تابناک کهگیلویه و بویراحمد در این خصوص گزارشات مفصل تری ارائه خواهد داد.
اینکه چرا ادعا می شود این پروژه بیش از اقدام ، تبلیغات گسترده تری دارد به حجم انبوه اخبار سلسله وار و گاها شبهه مصادره به رای سخنان برخی مسئولان استانی است که برخی از این دست خبرها واکنش هایی هم داشته است.
یکی دیگر از اقداماتی که نشان از تبلیغات پیش از اقدام این پروژه است مربوط به اولین جلسه رسمی اعلام اخذ مجوز احداث این پروژه است که استاندار وقت (خادمی) اعلام کرد نیاز به برگزاری این جلسه با رسانه ها نبود و نباید توقع ایجاد کرد (سرمایه گذار : همین فردا آماده ی شروع به کار هستم/ استاندار: کار بزرگی است توقع بیجا درست نکنید ) که البته و انصافا باید گفت بر خلاف آنچه استاندار گفته بود این پروژه تا فعلا توانسته است پس از تبلیغات به اقدام هایی هم برسد.
 
خروج ترامپ از برجام و سرنوشت گرانترین پروژه تاریخ کهگیلویه و بویراحمد / پیشی گرفتن تبلیغات از اقدامات
 
 واقعیت دیگر در خصوص این پروژه و "پیشی داشتن تبلیغات از اقدام " صحبت های اخیر آیت الله ملک حسینی است که به نوعی "مصادره به نفع" از آن می توان یاد کرد و با واکنش دفتر وی هم مواجه شد.(واکنش آیت الله ملک حسینی به برخی تفسیر به رای ها از سخنانش / همه در مقابل رشد استان مسئول هستند) این مصاحبه آیت الله ملک حسینی در واکنش به خبری از طرف روابط عمومی این پروژه که گویا نوعی مصادره به رای از سخنان نماینده ولی فقیه تعبیر شده است.
از دیگر اقدامات اثبات کننده تبلیغات قوی در این پروژه ، ساکت شدن منتقدان جدی این پروژه و تبدیل شدن اکثریت قریب به اتفاق این منتقدان به تمجید کنندگان آن بوده است و حتی برخی دست به قلم های استان در مدح آن بسیار مطلب منتشر کرده اند! 
لازم به ذکر است بیان نکته بالا لزوما به این معنی نیست که منتقدان واقعیت را می گفته اند شاید بر عکس هدف از این انتقادات (بنابر آنچه که متاسفانه در کهگیلویه و بویراحمد باب شده است)تحت فشار قرار دادن یک سرمایه گذار برای رسیدن به منافعی شخصی باشد!

خروج ترامپ از برجام و سرنوشت گرانترین پروژه تاریخ کهگیلویه و بویراحمد

پروژه "دنابویراحمد" یکی ازپروژه های ویژه در کهگیلویه و بویراحمد است چرا که هم سرمایه گذاری سنگینی دارد و هم برای اولین بار قرار است در حدود 2 میلیارد دلار (بنابر گفته مسئولین و سرمایه گذار پروژه) در کهگیلویه و بویراحمد از سرمایه های خارجی استفاده شود که اگر بتواند موفقیتی کسب کند مطمئنا فتح بابی خواهد بود برای ورود دیگر پروژه های سنگین به استان.
اما موضوعی که این روزها پروژه دنا-بویراحمد را تهدید می کند ، خروج ترامپ از برجام است و احتمال این که اروپایی ها بر اثر ترس از جریمه های دستگاه های قضایی و اقتصادی آمریکا از سرمایه گذاری در پروژه های ایرانی منصرف شوند. که البته روز گذشته سرمایه گذاران چینی و ایتالیایی به محل احداث پروژه رفته و اعلام نظر کرده اند.
 
خروج ترامپ از برجام و سرنوشت گرانترین پروژه تاریخ کهگیلویه و بویراحمد / پیشی گرفتن تبلیغات از اقدامات
 
در این بازدید که بدون حضور خبرنگاران صورت گرفته است (یا تنها با حضور خبرنگار حامی پروژه) فاینانسور ایتالیایی مجتمع بین المللی پتروشیمی دنابویراحمد گفت: کاری نداریم که در سطح بین المللی چه اتفاقی می افتد ما تا آخر با توجه به قراردادهای عقد شده با پتروشیمی دنابویراحمد کنار سرمایه گذار ایرانی این پتروشیمی می مانیم.
بنابر این گزارش ،فاینانسور ایتالیایی پتروشیمی دنابویراحمد در این بازدید ضمن تعریف و تمجیدهای فراوان از این پروژه و البته همکاری های خوب مسئولین استانی و تقاضای ادامه همکاری های مسئولان استانی بیان کرد: میزان سرمایه گذاری این پروژه دو میلیارد دلار است که قرارداد نهایی با سرمایه گذار عقد شده است و ما وقتی وارد پروژه ای شدیم تا انتهای کار می مانیم و از سرمایه گذار حمایت می کنیم.
در ادامه گزارش منتشره امده است : فاینانسور مجتمع بین المللی پتروشیمی دنابویراحمد با اشاره به اینکه این پتروشیمی با توجه به استفاده از گاز طبیعی و آخرین تکنولوژی روز دنیا هیچگونه آلودگی ندارد و با محیط زیست سازگار است، گفت:  واحد متانول و MTO براساس تکنولوژی انگلستان، واحدهای زیردستی HD و PP، نیز تکنولوژی ژاپنی دارند که آخرین تکنولوژی روز در زمینه پتروشیمی ها با حداقل آلاینده های محیط زیستی هستند.

وی در ادامه می گوید: مشعل های مجتمع هیچگونه آلایندگی ای بیرون نخواهند داد و هیچ اثری روی محیط زیست ندارند.
بنابر خبر انتشاری در این زمینه سرمایه گذار ایتالیایی با بیان اینکه میزان آب پتروشیمی نیز از 15 میلیون مترمکعب در سال با استفاده از نوع جدیدی از تکنولوژی به 5 میلیون مترمکعب کاهش یافته، خاطرنشان کرد: این پتروشیمی یکی از سازگارترین پتروشیمی های دنیا با محیط زیست است.
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، اینکه تا چه میزان می توان از حضور سرمایه گذار اروپایی با وجود وضعیت موجود در برجام و تهدیدهای آمریکایی ها تا آخر کار ، مطمئن باشیم موضوعی است که نیاز به گذشت زمان دارد اما باید امیدوار باشیم که این پروژه به نتیجه ای مثبت برسد چرا که موفقیت این پروژه می تواند تاثیر بسزایی در تغییر وضعیت استان دهد.
لازم به توضیح است با توجه به ابهامات زیادی که در اقدامات این پروژه وجود دارد(تنها مرجع اطلاع رسانی این پروژه روابط عمومی است و تاکنون رسانه های مستقل کمتر اخبار مورد نظر خود را رودرو با سرمایه گذار این پروژه کسب کرده اند) تابناک کهگیلویه و بویراحمد سعی خواهد نمود به صراحت ، جدیت و بی پرده از جزئیات این پروژه اطلاع کسب نموده و منتشر نماید.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
-
|
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
تابی جون نکنه تو هم معامله گر شدی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
به نظر من حق با تابناک هست
همه ما آرزو داریم این پروژه به موفقیت برسه چون واقعا کار بزرگی هست
اما باید همه جوانب گفته بشه تا همه بدونند چی به چی هست
برخی رسانه های استان واقعا کارشون شده معامله گری
الکی تع یف می کنند الی هم انتقاد
تنها هدفشون هم خودشون هستند نه موفقیت استان
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۵
معلوم میشه آخر پروژه چه میشه فقط پول های بیت المال خورده میشه برگشت نمی خوره
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
اصولا پروژه هاي پتروشيمي در هر جايي بجز عسلويه ، توجيه اقتصادي ندارد . . .
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۸
به نظرم بهتر شد که متوقف شد
این پروژه دقیقا باج آقای زنگنه به نماینده های این استان مخصوصا آقای تاج گردون بود وگرنه احداث مجتمع پتروشیمی در دل طبیعت هیچ توجیهی ندارد، فقط و فقط تخریب و نابودی طبیعت و نفرین آیندگان ما رو به همراه دارد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار